mandag 16. april 2012

Året i militæret!

Året i militæret ville jeg ikke vært uten, nå i etterkant ihvertfall! Jeg var stasjonert i garnisonen i sør-varanger(GSV) som ligger i finnmark, litt utenfor kirkenes by. En liten informasjonsbit fra forsvaret sine egne sider http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/Sider/grensejeger.aspx Jeg var selv velferdsassistent(Velf.ass.), trivdes veldig godt med det. Du blir godt kjent med de fleste(ihvertfall de som bruker velferdstilbudet, og ikke ligger på rommet foran pcen så fort de har fri!) Ansvaret mitt som Velf.ass var velferdsbygget, kino-drift, utleie av spill/film/bøker, Velferdsturer,spill/film-kvelder ETC for å gjøre soldatenes overgang fra det sivile liv lettere. Selv om jeg ikke hadde en veldig "operativ"tjeneste er den like viktig som de andre, tenk på hvor kjedelig det ville vært uten kino/spill/bøker og andre sivile effekter.. Vi var 3 stykker i turnusen, så vi jobbet hver 3.de kveld og hver 3.de helg.. de vi ikke jobbet på var fri. såklart var vi med på øvelser. telt,våpen og lange marsjer hører jo til i militæret så selv om du blir Velf.ass så er du ikke fritatt øvelser og fyfo(fysisk fostring). Selv om hvis det er øvelse i en travel periode så kan du si fra om det og muligens slippe!


Noen linker fra GSV!

Litt bildespam(selv om jeg har mista nesten alle bildene)
Vi vokter rommet.
Fra venstre:Meg.Haugeland,Vatle
Etter gjenomført gjørmeløype!
Feltrasjon(FR) og teltkos!
Teltkos på øvelse!

Østeng signing off!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar